Avspenningsøvelse

Jeg lovte i forrige innlegg at jeg skulle dele en avspenningsøvelse som med fordel kan brukes dersom man har problemer med å sovne. Øvelsen lærte jeg av en fysioterapeut på et kurs en gang, og den hjelper deg med å slappe av i alle musklene.

Øvelsen gjøres mens du ligger på ryggen i en behagelig stilling. Ro deg godt ned og kjenn etter hvordan pusten blir roligere. Trekk pusten helt ned i magen et par ganger.

Begynn med å krumme tærne. Krum godt og hold i ca. tre sekunder mens du kjenner på spenningene i musklene. Slipp opp. Ta en liten pause og gjenta. Deretter skal du gå gjennom alle muskelgrupper i kroppen, fra nederst til øverst. Knip/krum/knytt i tre sekunder, slipp opp, pause. Gjenta.

Etter tærne går du videre til å

  • bøye anklene og føttene oppover
  • trykk baksiden av knærne ned mot underlaget
  • roter hoftebeina innover og knip rompa
  • trykk korsryggen lett mot underlaget
  • knytt nevene
  • strekk på fingrene
  • løft skuldrene og roter armene litt innover
  • trykk hodet lett mot underlaget
  • bit kjevene lett sammen
  • gap og la tungen hvile avspent på munngulvet
  • spenn muskler i leppene, i øynene og i pannen

Etter at du har gått gjennom alle muskelgruppene kjenner du nå at hele kroppen ligger tungt og avslappet mot underlaget og at alle musklene er avspent. Legg deg i sovestillingen din og sov godt :-)