7 søvntips

I natt fikk jeg ikke sove for fem flate øre. Håpløst. Jeg begynte å tenke på denne bloggen og hva det neste innlegget skulle være da tanken om søvnløshet slo meg. Så jeg snek meg opp av senga, prøvde å ikke vekke sidemannen (mislykket), hentet mobilen og noterte ned kladd og idéer til dette innlegget, nemlig mine innsovningstips.


Tøm hodet for kjipe tanker Legg vekk alle bekymringer, du kan tenke på dem i morgen i stedet. Prøv å jag alle tanker ut av hodet og bare slapp helt av. Du kan også bruke en sovemaske og ørepropper og kun fokusere på pusten din. Ikke tenk på at du må puste på en spesiell måte, bare følg pusten inn og ut, inn og ut.

Dagdrøm eller fantaser om noe du virkelig ønsker at skal skje, skap din egen drøm. Om du faller ut av tankerekken er det bare å hoppe tilbake igjen ved behov. Motsatt av punktet over, men det har virket for meg mange ganger. Plutselig går dagdrømmen over i en ekte drøm.

Tell sauer eller bare tell. Jeg har tydeligvis en livlig og lite samarbeidsvillig fantasi, for mine sauer vil ikke hoppe over gjerdet. De bråstopper, snur og løper en annen vei, hopper mange samtidig så det blir umulig å telle. Derfor har jeg gitt opp sauene og bare fokusert på tallene i stedet… Teller sakte så langt jeg kommer og prøver å ikke tenke på noe annet enn tallene.

telle sauer

Godt ventilert rom i en passende romtemperatur. Varmt eller kaldt etter behag synes jeg. Det sies at det beste er å sove i et kjølig rom, men for meg er det tull. En liten digresjon; på diverse ferieturer pleier visse familiemedlemmer å klage på termostaten som bare går ned til 17 grader (huttetu!), mens jeg vil ha den på rundt 26-27 grader. Hvis det er under ca. 25 grader med aircondition så blir jeg kald på nesetippen og våkner med sår hals. Så jeg gjentar meg selv; temperatur etter behag!

Avspennings- og søvnapper som du kan sovne til. Andrew Johnson har mange fine apper, noen Lite-versjoner. De andre koster ca. 29 kr. På den som heter Relax+ kan du selv bestemme lengden på programmet, og du kan stille inn på om du skal ta en kort høneblund og våkne etterpå, eller om du ønsker å sovne underveis. Bare søk etter Andrew Johnson så kommer det opp mange ulike apper.

Avspenningsøvelser som kan gjøres etter at du har lagt deg. En avspenningsøvelse har jeg allerede nevnt, nemlig å fokusere på pusten. En annen har jeg funnet opp selv, og den går ut på å imitere min egen innsovningspust. Jeg har lagt merke til at pusten min like før jeg sovner ofte er litt tyngre og raskere, og at jeg ikke puster like dypt inn (ganske rask innpust, dyp utpust). Jeg har en annen avspenningsøvelse som er litt mer omfattende og som er veldig god, men den tror jeg nesten jeg må komme tilbake til i et annet innlegg før dette blir altfor langt.

Hvis alt annet mislykkes så er det bare å stå opp og gjøre noe annet til du blir trøtt. Det er jo en klassiker. For meg fungerer det bra, men det betyr gjerne at jeg sitter oppe en god del lenger enn jeg kanskje burde, og at natten blir kort.


Tro det eller ei, jeg sovnet maks 10 minutter etter at jeg var ferdig med å notere i går! Kanskje det var mine litt for sjeldne blogginnlegg som tynget meg… Hmm.

3 tanker om “7 søvntips

  1. Jeg prøvde å telle sauer en gang, men det gikk ikke. De skulle løpe gjennom en åpning i en mur så jeg kunne telle dem, men plutselig kom det to samtidig og satte seg fast….
    Ellers hjelper det å tenke på fargen og ordet grått. Det er så kjedelig at ingen andre tanker eller bilder slipper til.

Skriv en kommentar