Sunnere snacks – ristede kikerter

Jeg er veldig glad i salt snacks, men det er ikke akkurat det sunneste man kan kose seg med i hverdagen. Jeg kom over en oppskrift på ristede kikerter som visstnok skal være like godt som potetgull! Men jeg kan si med en gang at det stemmer selvfølgelig ikke. Alle disse erstatningene for potetgull, enten det er grønnkålchips, ristede kikerter eller noe annet, jeg synes aldri det smaker like godt, rett og slett fordi det ikke er det samme. Men godt er det jo likevel, mye sunnere og det gir flere helsefordeler. Kikerter inneholder nemlig veldig lite fett og har fem ganger så høyt proteininnhold og fire ganger så høyt fiberinnhold som poteter. I tillegg inneholder de blant annet jern, vitamin B, magnesium og folat. God snacks du kan nyte med god samvittighet!

IMG_70042

Til denne oppskriften trenger du:

1 boks hermetiske kikerter ♦ 1 ss olje ♦ ønsket krydderkik

Slik gjør du:

Skyll ertene og tørk dem godt. Ha dem oppi en ildfast form og tilsett en spiseskje olje. Rør det sammen før du har i det krydderet du selv ønsker. Jeg valgte å bruke paprikapulver, chilipulver og salt. Her er det bare å bruke fantasien! Urter som dill, rosmarin, timian, merian eller basilikum, kanskje kombinert med hvitløk, salt eller pepper er gode alternativer. Sett formen med ertene i ovnen på 220° i 30 minutter. Prøvesmak før du tar dem ut av ovnen, mine trengte 45 minutter før de ble sprø.

IMG_70022

4 tanker om “Sunnere snacks – ristede kikerter

  1. Dette må prøves! Men selvfølgelig med litt skepsis. Det bør smake bedre av de ristede kikertene enn av kikerter i seg selv.

  2. Helt enig med deg, selvfølgelig smaker det ikke like godt som potetgull! Men det så veldig godt ut, og et perfekt alternativ for sunt snacks!! Dette skal prøves!

Skriv en kommentar